Saturday, October 30, 2010

DLS: Vegetables in Market

Its Dusun Language Saturday (DLS). Every week on Saturday, I will share one situation and translate them to Dusun language. Today theme will be vegetables in Market. Why do I am sharing my ethnic language? I am not very good in my language because we don't speak any Dusun at home. Most of the time, we speak Malay. Sharing my language, hopefully will help me improve my Dusun vocabulary. My parents and friends will be my references. There is no dictionary for Dusun language yet. Sorry for not posting any DLS last week.

Dusun Language Saturday (DLS): Learn Dusun Language.
Vegetables in Market


Basil=(Malay) Selasih=Sanggir, Bawing, Tompodon, Lompodos.
Brinjal=(Malay) Terung=Bintorung.
Cucumber=(Malay) Timun=Sangop.
Bean=(Malay) Kacang Panjang=Balatung, Torudui.
Chili= (Malay) Cili=lado.
Gourd=(Malay) Kundur=Gorouk, Gorowuk.
Pumpkin=(Malay) Labu=Tambunan.
Ginger=(Malay) Halia=Layoh.
Lemongrass=(Malay) Serai=Sogumpu, Sogumaw.
Turmeric=(Malay) Kunyit=Kunid.
Petola=(Malay) Petola=Pesilah.
Mustard greens=(Malay) Sawi=Umbuson.
Bitter gourd=(Malay) Peria=Poria.
Spinach=(Malay) Bayam=Sansam.

How Much the price of your cucumber auntie?
Piro ti sangop nu ti inan?

I Want to buy vegetables.
Momoli oku rapaon.

Do you plant this vegetables yourself auntie?
Tinanom nu sondiri ti inan.

Where this vegetables come from auntie?
Ponong honggo ti rapaon inan?

Is this vegetables still fresh auntie?
Wagu po ti inan?

Any suggestion for next week Dusun Language Saturday theme? Any of you want to add anything into today theme? Feel free to comment and share it with everyone.

Chayo-chayo....




26 comments:

lina said...

Dah pergi pasar hari ni?XD

Zezebel said...

Lina : Demam... tak larat nak keluar...huhu

beanizer_05 said...

hi zee,i don't eat much of veggies but i'm interested with the translation thing..hehe!and my blog name is there at #4, we also call it balatong/balatung (not sure of the spelling)..
i must admit, i myself find it hard sometimes to give the exact names of those veggies in our own dialect..
can you please translate:
"How can i convince myself to eat veggies zeze?"
*just curious*

Ismail N said...

Kotabian.. Wah susah nak sebut.. he he.. Saya ingat perkataan "Sumandak" je :D

Zezebel said...

Hi there Beanizer, to be honest, I don't know my own dialect really well. That's why I make this entry, so that we can learn together... ;).

psst... I don't really like eating veggies too.. huhu..

Zezebel said...

Ismail: tu, kalau tak tau, susah nak ngorat sumandak-sumandak tu karang, haha

donny said...

tambahan.Labu=tawadak.. :)

banyak juga yang saya tidak tahu owh..nasib baik ada kamus sini hehe
nda lama lagi buli jadi translator suda kau ni Bel

fitri said...

belajar bahasa mmg mencabar..haha

Zezebel said...

Donny: Haha, terima kasih tolong tambah a. Saya pigi interview pakcik yang jual sayur di pasar ba tu...sempat tolong jual sayur tu pakcik lagi. haha, lucu juga saya sibuk-sibuk ambik gambar sama mencatat, tiba-tiba kena sorong tu sayur tempat saya, suruh bungkus...tapi saya tolong jual ja la...supaya tu pakcik nda serik bantu saya..hoho..

Zezebel said...

Fitri: Haha, ya, saya setuju...

Amirrah Zawani said...

i love rapaon.. :D

Zezebel said...

Amirrah Zawani : Hehe, :D. Lulus dah tu..

julicavero said...

itu dibawah itu bahasa apa ya??

Zezebel said...

julicavero : Yang mana ya?

Steward John said...

Saya sendiri tidak mengerti o.. hahaha

Zezebel said...

Steward John : Uik, ngam la tu, kita sama-sama belajar ah...

dnoBiz said...

Dah lama teringi nak ke Sabah tapi masih belum berpeluang,
Nak kena hafal nama sayur dulu ni nanti tak la kelam kabut hehehe

mankuchai said...

Piro ti blog nu ti inan? nak tahu tanyalah googlekan hehehe..terima kasih diatas perkongsian bahasa Dusun ni..

Zezebel said...

dnoBiz : Haha, jom jalan-jalan makan angin di Sabah..

Zezebel said...

mankuchai: Inan? arkz... I masih muda..haha

Syafrizal said...

bestnya...
memang bagus amalkan sayur-sayur dan ulam-ulam
dapat mengalkalikan badan dan mengurangan asid dalam badan
melawaskan sekali usus kita...

Zezebel said...

Syafrizal: Boleh awet muda kan kalau amalkan makan ulam-ulaman? hehe..

Steward John said...

Kalau organik lagi bagus tu Bel, perut pun bersih jak.. Kan Syafrizal...

Sia ni mengerti jak kalau orang cakap, tapi kalau mau becakap, memang susah... Kalau pasal sayur2 ni, pi tamu tu main tunjuk2 jak.. tidak tau apa mau cakap dalam bahasa Kazadan...

Zezebel said...

Steward : Hoho, masih mahal lagi kali sayur organik kalau di sini ni. Kalau di KM saya teda jumpa la, kecuali yang tanam sendiri.

Sama la bah kita tu, saya pun paham juga kalau orang bawa cakap dusun tapi kalau bercakap, aiya..karas lidah.haha...

kulanz said...

ada juga nam yang x pernah dengar sebelum ni..

donny said...

sama2..tu dia sempat lagi menjual.. :) memang bagus baini blog kau ini bel supaya ada rujukan anak2 kira pada masa hadapan belajar bahasa ibunda :)

Post a Comment

Please don't spam my comment with your blog link. TQ.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...